tiistai 4. tammikuuta 2011

Vihdoin täällä!

Moi!

Ja pahoitteluni blogihiljaisuudesta. En oo päässyt aikaisemmin omalla koneella nettiin mutta nyt laitan teille infoähkyn sillä oon kirjotellut päivien mittaan wordiin ja nyt tungen ne teille tänne. Enjoy! ;)

Day 1
Lento Thaimaahan sujui hyvin. Ei oikeastaan jännittänyt melkein ollenkaan ja olin vaan todella innoissani. En tosin saanut nukuttua sen 9,5 h lennon aikana yhtään ja tietysti myös se penkkirivistö jossa istuin omasi rikkinäiset näytöt eli leffojenkaan katselu ei ollut mahdollista. Kiitos Finnair yli tonnin lennoista joilla ei edes näe leffoja :D Aika meni kuitenkin yllättävän nopeasti enkä ehtinyt hajoilla kauhean pahasti kun oltiinkin jo perillä.
Saavuin Bangkokiin paikallista aikaa noin puoli 8 aamulla eli siis puoli 3 yöllä Suomen aikaa. Olo oli aivan kuin olisi tullut juuri baarista eikä pääsisi vielä nukkumaan eli oksetti ja ruoka ei maistunut, plus väsytti sikana. Bangkokin lentokenttä olisi tarjonnut vaikka ja mitä nähtävää ruuasta lähtien mutta tyydyin croisanttiin, kiivimehuun ja istuskeluun. Lento Phuketiin lähti 4 tuntia saapumisen jälkeen eli odottelua se kyllä olikin. Tutustuin Phuketin lennolla yhteen suomalaiseen vanhempaan pariskuntaan joka istui vieressäni ja 60 min kestävä lento tuntui 10 minuutilta. Kyseinen pariskunta kertoi miten matkailu on muuttunut 80-luvulta lähtien ja ne oli ihan super mukavia! Vaikka kyseessä oli lyhyt lento, niin saatiin ruokaakin, I like! Saapuminen Phuketiin oli aika upea, sillä Phuketin kenttä sijaitsee ihan rannan vieressä ja näyttikin kun oltaisiin laskeuduttu suoraan rannalle. Upeeta.
Iskä oli vastassa mua Phuketin kentällä ja siitä ajeltiinkin vuokratulla autolla keskustaan. Niin, niille jotka eivät tiedä, niin mun isällä on siis talo Thaimaassa ja se viettää täällä suurimman osan vuodesta. Automatka tuntui aika epätodelliselta, tuntui ihan kun olisin nähny vaan unta ja mikään ei olisi totta. Maisemat olivat aivan upeat ja järkyttävät samaan aikaan. Luonto täällä on maailman kauneinta mitä oon nähnyt mutta tää kulttuuri tarjoaa myös niitä rumia puolia. Seuraavaksi päästäänkin asiaan; Mian kulttuurishokki.
Eilen kun saavuttiin tähän 7-inn hotelliin, niin vaihdoin vain nopeasti vaatteet ja sitten suunnattiin syömään. Ruokahalu oli kyllä kaukana ja sen tilalla iso annos ahdistusta. Tää ihmismäärä, miljoonat kojut teiden varsilla, kulkukoirat, kulkukissat, köyhyys, liikenne, kaikki. Tää ei ole se puoli mitä normituristit näkevät Thaimaan matkallaan, tää on niin muuta. Ahdistavaa muuta. Liian uutta, liian erilaista ja liian nopeasti. Heti saavuttuani hotelliin niin respanainen kertoi, että se on saanut keskenmenon mutta kuollutta vauvaa ei voi vielä ottaa ulos. Meinasin itkeä jo siinä vaiheessa. Ruuan tökkimisen jälkeen lähdettiin ajamaan mopolla meidän perhetuttaville jotka asuvat n.30 kilometrin päässä meidän hotellista. Ollaan liikuttu täällä pelkästään mopolla ja ai että mä samaan aikaan inhoan ja rakastan sitä. Mopoilijoilla ja autoilijoilla on ihan omat elämät ja säännöt täällä vaikka samalla tiellä ajetaankin. Onneksi iskä kuitenkin tietää mitä tekee vaikka usein pidänkin silmiä kiinni ja toivon vain ettei mitään tapahtuisi :D Perhetutuilla käynnin jälkeen suunnattiin VIHDOIN hotelliin ja pääsin nukkumaan. Sitä ennen tosin soitin äidille ja itkin kaiken ulos. Oikeesti top 4 selvitymiskeinot tilanteessa kuin tilanteessa: 1. Nuku 2. Syö 3. Puhu 4. Itke. Auttaa aikalailla! Olin valvonut varmaan päälle 30 tuntia ainakin ja aikaero painoi sikana joten nukahdin illalla kuin tukki.

Day 2
Niin hauskaa kuin se onkin, niin heräsin tänään ääneen ”Ö Ö Ö ÖÖÖ ÖÖÖÖÖ”. Arvaatte varmaan heti mistä on kyse? Jep, kukosta. Mietin että ei voi olla totta ja kaiken lisäksi se kukko teki tota samaa varmaan ainakin puoli tuntia. Weird. Onneksi sain vielä unta ja herättyä tuntui että elämä voittaa ehkä kuitenkin. Aamulla ensimmäisenä käytiin Raya Diversin Phuketin toimistolla. Olin tavannut itse asiassa sattumalta ekana iltana mun omaohjaajan joka on tällä hetkellä tässä samassa hotellissa ja sovittiin että tulisin tänä aamuna käymään. Toimisto oli upee, VIILEÄ (ah) ja sieltä saa kyllä inspiksen lähteä sukeltamaan! Varattiin mulle kyyti Saarelle tiistai aamuksi klo 8. Toimistolla käynnin jälkeen käytiin aamupalalla (teki mieli jotain josta tulisi koti vähän mieleen joten tilasin muroja baanin kera) jonka jälkeen iskä opetti mulle paikallisen pankkiautomaatin käytön ja sitten suunnattiinkin rannalle. JEE! Valittiin ”salaranta” jossa ei turisteja ollut. Rannan ainoa huono puoli oli se, että se oli kivikkoinen ja mun kroppa on vähän viiruilla nyt. No ei se mitään, enemmän mä oon palanut :D suojakerroin 50 mutta silti onnistuin TAAS palamaan jalkapöydistä sekä kyljistä mutta niihin en tosin ollutkaan rasvaa kauheasti laittanut. Rannalla oli perhe, jonka työnä oli vuokrata niitä rantatuoleja ja myydä juotavaa. Äiti ja 2 poikaa joita kovasti yritettiin mulle naittaa :D Kun oltiin lähdössä, sain kyseiseltä naiselta lahjaksi simpukan johon on maalattu ”I love you Thailand”. Tää lahjojen anto on niin outoa. Sain meidän hotellin resparouvaltakin lahjaksi sellaisen sydänrasian. Onneksi osaan sentään kiittää thaiksi Khop khun kha!
Rannalta tulon jälkeen käytiin syömässä tulista kookos-kana-chili keittoa ja suunnattiin matkamme yhdelle Phuketin upeimmista näköalapaikoista. Siellä oli ”pari muutakin” tulossa katsomaan auringonlaskua. Aurinko nousee Thaimaassa n. klo 05.30 ja laskee 18.30. Mun mielestä on jotenkin outoa että se laskee niin aikaisin, olisin jotenkin olettanut että ei. Nojoo anyway, se näköalapaikka oli upea. Meiltä tyhjeni mopon rengas ja iskä joutui lähteä vaihtamaan sitä joten hengailin melkein tunnin yksin ja fiilistelin. Iskä ehti takaisin juuri hyvin ja nähtiin miten iso aurinko vaihtui punaiseksi ja laski meren taakse. Aika upean näköistä voin kertoa! Yritin ottaa paljon kuvia mutta ei se tallennu kuvina tietenkään niin hyvin kuin miltä se näyttää livenä. Fiilistelyn jälkeen käytiin jätskillä ja kaupassa ostamassa pikapuuroa :D pikapuuro on kuulemma mun omaohjaajan mukaan Saarella olevien lemppari aamupala koska ei tarvitse kuin keittää vesi, heittää se sekaan ja omnomnom. Jotenkin kuulostaa niin sukeltajamaiselta tyyliltä. Onneksi tykkään puurosta (kiitos mumman joka totutti meidät siskon kanssa siihen jo pienenä!) joten ei ongelmaa :)
Kello on nyt 20.43 täällä eikä oikeastaan väsytä kauheasti mutta on kyllä varmaan pakko kohta yrittää nukkumista. Huomenna on mun vika päivä täällä Phuketissa ja tarkoituksena meillä olisi nukkua ensin pitkään, sitten suunnata rannalle (jossa ei ole kiviä) ja illaksi mennä maailman hienoimmaksi kehuttuun Fantasia Showhun. En tiedä täysin mitä se pitää sisällään mutta se on kuulemma upea. Tilaisuus alkaa 18.30 ruokailulla, siellä on kuulemma 40 metriä pitkä buffee josta löytyy ruokia kaikkialta maailmasta. Ruokailun jälkeen alkaa itse show, jännä nähdä mitä on luvassa! Ylihuomenna sitten lähden tosiaan heti aamusta Saarelle.
Tiedättekö mikä on mun mielestä yksi siisteimmistä asioista täällä? Se että, tälläkin hetkellä, täällä kuulostaa ihan sademetsältä. Sellaiset trooppiset linnut jotka sirpittää tulee aina yöksi puihin nukkumaan ja ilmastonkin puolesta tuntuu kuin olisi vähintään jossain Korkeasaaren tropicaniossa :D Nyt voisin yrittää sitä nukkumista. Pääsen laittamaan nää ja kuvia koneelle heti kun meen saarelle ja saan omaan koneeseen netin. Moi!
Day 3
Heräsin tänäänkin jo ennen 6 siihen saamarin kukkoon. Tai siis, kukkoihin. Olisi tehnyt mieli nousta mutta tiedän että tarviin lepoa mahd. paljon koska päivät on kuitenkin suht rankkoja ja asiat uusia. Nousin viimein 9 ja suunnattiin iskän kanssa aamupalalle samaan paikkaan kun eilen, kyseinen ravintola sijaitsee ihan tässä lähellä ja sieltä saa vaikka ja mitä! Söin tänäänkin muroja ja tilasin lisäksi vastapuristetun ja sekoitetun ananas shaken. Meidän tämän päivän ohjelma oli yksinkertaisesti olla rannalla ja mennä sinne FantaSea showhun josta puhuinkin. Tällä kertaa ei onneksi menty kivikkoiselle rannalle vaan suunnattiin turistipaikkaan eli Kata beachille. Ranta täynnä turisteja ja kaupustelijoita mutta oli ainakin ihanaa hiekkaa ja täydellinen ranta! On tosi hassua uida täällä (Jep, Mia 21w ekaa kertaa ulkomailla) kun vedessä on virtaukset ja oikeesti aaltoja! Wooou. Mä paloin TAAS koska selkeästi en osaa laittaa tarpeeksi sitä +50 suojakerrointa. Huomenna vedän koko kropan täyteen vaikka en uimaan menisikään (pakko kyl ehkä mennä koska lähdetään huomenna Saarelle).
Rannan jälkeen käväistiin Phuket townissa etsimässä mulle nopeasti bikineitä. A. Siellä on ihan älyttömästi kaikkea ja olisin voinut viettää vaikka koko päivän siellä B. Täältä on mahdoton ostaa bikinejä ellei satu olemaan 45 kg. Yläosa löytyi heti mutta alaosa ei vaan istunut. Vaikka otin aina vaan kokoa suuremman tuntui, että ne oli kaikki yhtä pieniä enkä halua mitään tässä mun kankut nyt on bikinejä. Jäi siis hyllyyn ja joko etsin jonkun Big Ladies kaupan tai sitten pyydän äitiä lähettämään Suomesta. ANGST.
Käväistiin jossain syrjätiellä syömässä paikallisessa ravintolassa joka oli aika perustyylinen niin kuin nämä muutkin jossa ollaan oltu; perheyritys jota hoitaa koko perhe ja yleensä perheen asunto sijaitsee vielä samassa. Jälleen kerran pääsin tuijottelun kohteeksi pelkästään ihonvärini takia siis, aasialaiset kun toivoisivat olevansa vaaleaihoisia. Tää on taas niin tätä, ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella ja aina halutaan jotain mitä itsellään ei ole. Mäkin kun koitan kovasti tässä ruskettua, en palaa.
Kello on nyt 00.25 ja mun pitäisi olla jo nukkumassa, sillä huomenna on herätys klo 6 ja lähtö Saarelle klo 8. Menin eilen nukkumaan 9 jälkeen mutta tultiin vasta äsken sieltä showsta. Se oli ihan tajuttoman upea. En ihmettele miksi sitä kehutaan maailman upeimmaksi. Koko alue muistutti huvipuistoa, en edes osaa veikata montako tuhatta neliötä se tila oli mutta se oli VALTAVA. Erilaisia ravintoloita, pelihalleja, kahviloita yms. Sitten oli valtava ruokailupalatsi sekä toinen palatsi jossa tämä itse show oli. Aluksi syötiin siis hyvin 40 metriä pitkässä buffet pöydässä. Meidän pöydän tarjoilija kysyi ollaanko Suomesta, ja totesi sitten että Suomen pääministeri on kuulemma myös juuri tällä hetkellä syömässä siellä ja tulossa katsomaan showta :D hassua. Itse show kertoi Thaimaan historiasta ihan älyttömän upein keinoin ; oli laulua, tanssia, norsuja, kanoja, kyyhkysiä, tiikereitä, vesipuhveleita, kanoja, vuohia, trapetsitaiteilijoita, yläosattomia poikia (mmm :))) ) yms. En viitsi paljastaa enempää sillä se pitää itse kokea mutta yllätyin ja säikähdin kyllä monta kertaa. Shown jälkeen oli aika wau fiilis. Nyt kuitenkin pitää suunnata nukkumaan sillä huomenna suunnistan kohti uutta kotia. Unia! :)